De curând, în România a fost realizat un sondaj de opinie pentru a se afla detalii importante despre comportamentul cumpărătorilor de obiecte de mobilier din țara noastră. Cei care au participat la acest sondaj au trebuit să răspundă la mai multe întrebări. Întrebarea principală a vizat modul în care românii își achiziționează obiectele de mobilier: merg în magazin pentru a descoperi ultimele noutăți sau își folosesc telefonul pentru a afla ce produse noi au apărut?
În urma acestui sondaj s-a descoperit că mai mult de 61% dintre români se inspiră din magazinele de mobilier online atunci când cumpără mobila pentru casă, în timp ce 48% se inspiră de pe rețelele de socializare (facebook, instagram sau pinterest). La acest sondaj au participat 1300 de persoane.
Deși majoritatea cumpărătorilor se inspiră din mediul online, doar 32.6% dintre aceștia aleg să cumpere obiecte de mobilier din magazinele online. Se pare că 38.5% dintre români preferă să achiziționeze mobilă atât din magazinele fizice de specialitate cât și din cele online, în timp de 42.8% aleg să facă cumpărături doar din magazinele fizice.
De asemenea, acest studiu a scos la iveală faptul că 66.1% din comenzile de mobilier plasate în magazinele online sunt făcute de pe telefonul mobil, iar 47.6% dintre acestea, sunt făcute de pe laptop sau PC.
Decizia cumpărătorilor este influențată și de termenul de livrare al obiectelor de mobilier – 50% dintre aceștia preferă să cumpere mobila din magazinele online care livrează produsele în termen de 4-5 zile lucrătoare, 33.5% plasează comanda dacă termenul de livrare este de cel mult 10 zile lucrătoare, și doar 14.4% comandă obiecte de mobilier din magazinele online care au un termen de livrare mai mare de 14 zile. Dumonde de exemplu, este un magazin de mobila din Sibiu care detine stocuri pentru o mare parte din produse si le livreaza in 48h.
Acest sondaj a arătat că doar 60.5% dintre români ar apela la ajutorul unui designer de interior pentru a-și amenaja locuința și a-și alege obiectele de mobilier pentru casă, iar 32.8% dintre aceștia consideră că nu a nevoie de părerea unui specialist.
Majoritatea românilor își cumpără obiecte de mobilier pe care doresc să le folosească o perioadă lungă, de aceea țin cont de următoarele aspecte atunci când comandă un produs online:
- Prețul produsului – 52% dintre români țin cont de el atunci când cumpără un obiect de mobilier
- Părerile altor cumpărători – 51.7% dintre persoanele care au participat la acest sondaj au spus că citesc mai multe review-uri și păreri înainte de a cumpăra un produs
- Designul și culorile piesei de mobilier – 33.9% dintre respondenți aleg să cumpere mobilă din magazine online doar dacă sunt atrași de stilul și culoarea sa
De asemenea, 82% dintre români au spus că ar fi interesați de un program buy-back pentru mobilier.
Pentru a-și mobila complet dormitorul matrimonial, 33.8% dintre români ar dori să plătească o sumă cuprinsă între 2000 și 3000 de lei, în timp ce 24.2% dintre respondenți au spus că ar fi dispuși să plătească între 3000 și 4000 de lei. Doar 26.4% dintre români au spus că toate piesele de mobilier necesare într-un dormitor matrimonial ar trebui să coste în jur de 1000-2000 de lei.
Aproximativ 58% dintre români planifică din timp achiziția de mobilier și, de multe ori, așteaptă reducerile. În schimb, 33.5% dintre respondenți au spus că își cumpără obiectele de mobilier care le-au văzut și le-au plăcut fără a sta prea mult pe gânduri, iar 8.3% aleg să achiziționeze un produs pe care îl găsesc la un preț bun, chiar dacă nu aveau în plan să îl cumpere.
Piesele de mobilier pe care românii le schimbă cel mai des sunt: canapeaua (41.5%), patul (19.4%), scaunele de bucătărie (16.2%), scaunul de birou (11.2%).
Dacă magazinele online ar pune la dispoziția clienților un configurator virtual, aceștia ar fi mult tentați să cumpere mobila pe care și-o doresc. O mare parte dintre români afirmă că le este greu să își dea seama dacă un obiect de mobilier se potrivește în locuința lor, de aceea un configurator virtual le-ar fi de mare ajutor.
Magazin fizic sau magazin online?
Mediul digital este în continuă dezvoltare, iar tot mai mulți oameni preferă să cumpere mobila și alte obiecte din magazinele online, pentru a nu mai pierde timpul prin magazinele fizice.
Avantajele magazinelor online:
- Pot fi vizitate în orice zi, la orice oră – clienții pot accesa oricând site-ul unui magazin online pentru a face cumpărături, indiferent dacă este ora 13:00 sau ora 02:00.
- Pun la dispoziția clientului o varietate mare de produse – într-un magazin online se găsesc mai multe tipuri de produse, iar clientului îi este mai ușor să treacă de la o categorie la alta. Totuși, ar fi de preferat ca fiecare magazin online să se concentreze pe o anumită nișă.
- Nu implică costuri prea mari – pentru magazinele online nu se plătește chirie, așa cum se întâmplă în cazul magazinelor fizice. Așadar, este posibil ca în aceste magazine, prețurile anumitor produse să fie mai mici.
- Mai puține restricții – desigur, doar pentru că în magazinele online există mai puține restricții decât în cele fizice, nu înseamnă că aici se poate vinde orice. Însă cei care dețin un magazin online nu trebuie să meargă la Primărie pentru a obține diferite avize.
Dezavantajele magazinelor online
- Livrarea produselor – produsele comandate online sunt livrate în aproximativ 1-3 zile lucrătoare. În plus, de cele mai multe ori, clientul trebuie să plătească o anumită taxă pentru livrarea coletului.
- Promovare – cei care dețin un magazin online, trebuie să depună mult efort pentru a-și promova afacerea în mediul online. În plus, sunt nevoiți să investească sume importante de bani în reclame.
- Concurență mare – există o mulțime de magazine online, iar numărul lor este în continuă creștere. Așadar, cei care vor să-și deschidă un magazin online și să aibă și profit de pe urma lui trebuie să lucreze cu parteneri de încredere și să aleagă corect nișa de produse pe care doresc să le comercializeze.
Avantajele magazinelor fizice:
- Oferă clienților posibilitatea de a atinge și testa produsele – mulți clienți preferă să cumpere anumite produse doar după ce le ating și le probează.
- Prezintă mai multă încredere – o mare parte dintre oameni se feresc să facă tranzacții online, motiv pentru care preferă să-și cumpere produsele necesare direct din magazinele fizice
- Clientul primește produsul imediat – dacă ai nevoie rapid de un nou produs, trebuie să mergi în magazin pentru a-l cumpăra, deoarece magazinele online livrează comenzile în aproximativ 1-3 zile lucrătoare.
- Fără costuri în plus – atunci când facem cumpărături online suntem tentați să adăugăm cât mai multe produse în coș pentru a beneficia de transport gratuit. Însă, atunci când cumpărăm un produs dintr-un magazin fizic, plătim doar prețul lui, nu și transportul.
- Le oferă clienților ocazia să se relaxeze – unii oameni profită de timpul petrecut la cumpărături pentru a se relaxa și a comunica cu prietenii.
Dezavantajele magazinelor fizice:
- Sunt aglomerate – deși mulți se relaxează atunci când merg la cumpărături, nimănui nu-i place să se plimbe printr-un magazin aglomerat și să stea la coadă la casa de marcat pentru a plăti un produs.
- Nu sunt deschise non-stop – spre deosebire de magazinele online care pot fi vizitate la orice oră, în magazinele fizice clienții pot merge doar într-un anumit interval orar.
- Varietate mai mică de produse – într-un magazin fizic nu pot exista la fel de multe produse ca într-un magazin online. Românii preferă să aibă de unde alege, însă într-un magazin fizic nu vor găsi foarte multe produse, deoarece acesta are un spațiu limitat.
- Accesibilitate – magazinul online trebuie să fie amplasat într-o zonă în care să poată ajunge cât mai mulți oameni. Dacă acesta nu a fost poziționat bine, va fi greu de mutat într-o altă zonă.
Atât magazinele online, cât și cele fizice au avantaje și dezavantaje, iar fiecare individ este liber să aleagă singur de unde își face cumpărăturile.